Słownik Gracza - Slang gracza, pojęcia, tłumaczenie, informacje

lubiegrac poradniki Słownik Gracza - Slang gracza, pojęcia, tłumaczenie, informacje



autor:

W sieci znaleźć można sporo skrótów czy pojęć, które mogą być niejasne lub nieznane. Oto kolejny dział Słownika Gracza - "Slang" graczy!

Agro (Aggro) - Jest to specyficzne podchodzenie do rozgrywki, który koncentruje się na wykorzystaniu ograniczonego, określonego pola przyciągania "uwagi' (aktywacji) postaci, które będą zmierzały w naszą stronę, aby nas zaatakować. Warto zauważyć także, że w taki sposób można ręcznie usprawnić oraz obniżyć poziom trudności. 

Można go aktywować nie tylko poprzez zbliżenie się na dany obszar, ale także wykorzystanie odpowiedniej umiejętności czy strzału z łuku, który umożliwi nam wyeliminowania przeciwnika bez przywoływania jego sojuszników.

Battle Royale - To zupełnie nowy gatunek gier, który bazuje na wielu dziełach popkultury pochodzących z dalekiego wschodu. Jego głównym założeniem jest przeniesieniu wielu graczy na określoną mapę, przy czym zwycięzcą zostaje ostatni "żywy" gracz. Formuła dostępna jest także w drużynowym wydaniu, w którym dany zespół może mieć trochę większe pole manewru taktycznego.

Build - Określenie to odnosi się do gier, w których rozgrywka koncentruje się na odpowiednim dobieraniu cech, umiejętności czy sprzętu, który uzupełnia się ze sobą i tworzy wspólnie określony poziom mocy naszej postaci. W ten sposób uzyskać można najbardziej optymalny wariant w swojej obiektywnej czy subiektywnej formie. W sieci nie brakuje opracowań przygotowywanych na bieżąco, dzięki którym będziemy mogli poznać co aktualnie jest wybierane najczęściej i co stanowi siłę tego czy innego... buildu.

Bullet Hell - Charakterystyczny typ strzelanki kojarzony w bardzo dużej mierze z perspektywą 2D, zmasowanymi atakami przeciwników, masą pocisków i laserów kierowanych w różne stron oraz z koniecznością arcade'owego unikania ich.

Camping (Kampienie) - To szczególnie popularna w wielu wieloosobowych grach metoda zabawy, polegająca na schowaniu się w nietypowym miejscu, skąd przeciwnik wyczekuje na pojawienie się niczego nie świadomych graczy. Nie jest to co prawda oszustwo, ale dla wielu innych osób bywa to naprawdę irytujące, ponieważ zabija ono sedno i przyjemność z rozgrywki dla innych graczy. Najczęściej odbywa się to z wykorzystaniem broni snajperskich umożliwiających wyeliminowanie kogoś jednym strzałem, choć niekiedy wykorzystane są inne bronie przy na przykład chowaniu się pomiędzy trupami czy w bardzo ciemnych miejscach.

Nie brakuje również atakowania miejsca pojawiania się drugiej drużyny i jej przedstawicieli znanej jako spawn killing, przy czym jednak aktualnie jest to bardzo rzadko występująca kwestia ze względu na chęć zapewnienia graczom większego komfortu zabawy przy zachowaniu sprawiedliwego traktowania społeczności.

Debuff - To poszczególne działania lub seria działań koncentrująca się na obniżeniu mocy, umiejętności oraz zaklęć, z których przeciwnik nie będzie mógł skorzystać przez określony czas. Rzecz jasna blokowanie może być powtarzane wielokrotnie.

Dysonan ludonarracyjny – Jest to zjawisko psychologiczne wynikające ze stykania się narracji fabularnej z logiką oraz rozgrywką. W wyniku podjętych błędnych decyzji dochodzi do sytuacji, w których gracz napotyka na problemy z konsumowaniem treści, w tym przypadku gry ze względu na otrzymywanie sprzecznych ze sobą sygnałów. Nie każdy będzie odczuć w takim samym stopniu zawód z tej różnicy, jednakże może się pojawić spora grupa osób nie mogących sobie poradzić z tym faktem. 

Jako koronny przykład tego zjawiska można podać pierwszą część rebootu serii Tomb Raider w wykonaniu Crystal Dynamics, które z jednej strony prezentowało nam opowieść o młodej Larze Croft zmagającej się z trudnościami z przeżyciem i zabiciem choćby jelenia, po czym kilka scen i minut rozgrywki zaczynamy eliminację sporej grupki ludzi szyjąc do nich z łuku i eliminując ich na bliskim dystansie. 

Endgame - Jest to specjalnie dedykowana zawartość, która dostępna jest po ukończeniu kampanii fabularnej. Czasem jest to powtórzenie gry z wyższym poziomem trudności, czasem są to nowe aktywności czy całe serie zadań skoncentrowanych na zapewnieniu graczom jeszcze lepszego i cenniejszego sprzętu do zdobyciu po zrealizowaniu określonych celów.

Farming (Farmienie) - Podejmowanie działań czy pojedynkowanie się z określonymi przeciwnikami, czego celem jest zdobycie jak największej ilości punktów doświadczenia, materiałów czy zasobów, które będziemy mogli wykorzystać do swoich celów. Odbywa się to często w bardzo monotonny sposób, koncentrując się na pracy. W Azji bywa tak, że stanowi to bezpośrednią pracę dla niektórych osób, które zawodowo w ten sposób zarabiają na tym realne pieniądze. 

Indie - Jest to termin określający studia niezależne, które początkowo funkcjonowały całkowicie bez jakiegokolwiek wydawcy, obecnie mowa tutaj o mniejszych i średnich zespołach deweloperskich, które co prawda posiadają wydawcę, ale współpracują z różnymi firmami przy okazji swoich projektów. Zespoły te czasem mogą sobie radzić samodzielnie, przy czym często muszą korzystać ze wsparcia zewnętrznego, szczególnie w kontekście finansowania tytułu.

Loot - W wybranych produkcjach zdobywany przez graczy sprzęt wyróżnia się określonymi możliwościami, charakterystyką oraz zadawanymi umiejętności, przez co wykorzystywany jest on jako mini nagroda. W oparciu o nie kreowane są całe systemu zapewniające nam satysfakcję systemy, w których stawiamy na dużej ilości "punktów" oraz wyjątkowości sprzętu.

Metroidvania - Specyficzny podgatunek gier akcji czy platformowych, w których zastosowano połączenie elementów, z których słynęły dwie bardzo popularne niegdyś gry Metroid oraz Castlevania. Wraz z postępem fabuły czy rozgrywki możemy uzyskujemy nowe umiejętności i sprzęt, dzięki którym możemy odblokować pokoje z nagrodami, przejścia oraz innego typu sekrety, które wcześniej nie były możliwe do odblokowania.

Meta (Meta gra) - Mowa jest w tym wypadku o aktualnie najczęściej wybranych postaciach, umiejętnościach, buildach czy o specjalnym wyposażeniu, dzięki któremu będziemy mogli uzyskać przewagę lub mieć pewność, że pod względem warunków dysponujemy najlepszymi elementami składowym. O reszcie decydować będzie nasz sprzęt fizyczny oraz indywidualne umiejętności. Dla zwykłej zabawy nie potrzebne będzie śledzenia aktualnych trendów, jednakże jeżeli chcecie na poważnie rywalizować z innymi graczami to bez wątpienia powinniście zwrócić swoją uwagę ku zmianom balansu oraz statystyk dla poszczególnych propozycji sprzętu oraz 

Proceduralna generacja - Specjalna metoda stosowana zazwyczaj w grach niezależnych (indie), gdzie pewne elementy, etapy oraz wyzwania są generowane w mniejszym bądź większym stopniu. Czasem jest to generowanie całych korytarzy, czasem jest to raczej mieszanie ze sobą przygotowanych wcześniej fragmentów etapów. Zdecydowanie najczęściej ten element doświadczyć możemy w rogue-like'ach i rogue-lite'ach, choć z tej mechaniki korzystają również zdecydowanie większe firmy, które w ten sposób kreują postacie poboczne. Miało to miejsce w Wiedźminie 3: Dziki Gon czy Śródziemie Cień Wojny i będzie szeroko wykorzystywane chociażby w Watch Dogs Legion.

 

 

Komentarze :
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners